Most napędowy
Most napędowy to element układu napędowego który znajduje się praktycznie w każdym pojeździe samochodowym. Rodzaje konstrukcji mostu napędowego są różne dla danego typu pojazdu, gdyż zarówno pod względem przenoszenia przez niego obciążeń oraz momentu obrotowego musi być on inny z uwagi na przeznaczenie pojazdu.
Most napędowy bezsprzecznie jest elementem układu napędowego który łączy tylne koła pojazdu z jego wałem, skrzyniom i silnikiem. Jego zadaniem jest oczywiście przeniesienie momentu obrotowego silnika do kół jezdnych, ale również: zmiana wielkości tego momentu i prędkości obrotowej w zależności od zapotrzebowania, przeniesienie sił pionowych i bocznych wynikających z ciężaru pojazdu, osadzenie kół jezdnych, układu hamulcowego i elementów układu kierowniczego.
Mosty napędowe występują zarówno w samochodach osobowych, ciężarowych, dostawczych, autobusach jak i samochodach osobowych z napędem na tyle koła zależnych od zawieszenia. W budowie mostu można wyróżnić sztywną pochwę, która tworzy trzon konstrukcji zabezpieczający mechanizmy znajdujące się w jego wnętrzu. Pochwa musi charakteryzować się bardzo dużą wytrzymałością, gdyż narażona jest na obciążenia występujące podczas jazdy.
W środkowej części pochwy, przy pomocy śrub przymocowane jest mechanizm różnicowy oraz gniazdo przekładni głównej. Do wykonania tych części stosuje się żeliwne odlewy obrabianego mechanicznie. Po przeciwnej stronie otworu centralnego pochwy, osłonięty jest przyspawaną pokrywą z blachy otwór kontrolny wskazujący poziom oleju. Tak wykonana pochwa charakteryzuje się bardzo małym ciężarem własnym oraz dużą sztywnością, a jej jedynym minusem jest bardzo duży nakład pracy wymagany w procesie produkcji. Niestety most ten jest stosowany do lżejszych pojazdów
W większych konstrukcjach pojazdów ciężarowych, w których na podwozie działają bardzo duże siły obciążeniowy związane głównie z przewozem dużych ładunków, stosuje się mosty z pochwami wykonanymi z odlewu żeliwnego lub spawane z grubych blach. Czopy osadzenia łożysk piast są w takim przypadku przykręcane lub dospawane na stałe. Przykładem takiego rozwiązania konstrukcyjnego jest most portalowy. W jego budowie zastosowane łamaną pochwę, która w części centralnej posiada mechanizm różnicowy, przekładnię główną i dwie półosie o różnych długościach. Pochwa skręcana jest z obydwu stron śrubami do dodatkowego korpusu, który posiada zwolnice. Mosty tego typu mają swoje zastosowanie w niskopokładowych autobusach miejskich i piętrowych.
W ciężarówkach dużej ładowności, stosowane są dwa, a nawet trzy mosty napędowe w układach nazywanych tandem – dwa mosty lub tridem – trzy mosty. Z zewnętrza budowa bardzo przypomina zwykły most napędowy samochodów z napędem na jedną oś. Główna różnica jest zauważalna dopiero w sposobie przeprowadzenia wału wejściowego przekładni głównej. Montuje się tutaj szeregowy napęd mostów, który pozwala wykluczyć z układu napędowego skrzynię rozdzielczą.
W samochodach przeznaczonych do wykonywania zadań w trudnym terenie stosuje się napęd zarówno na osie tylne, jak również na jedną albo dwie osie przednie, ale tym razem kierowane. Mosty napędowe w takim przypadku muszą być wyposażone w elementy układu kierowniczego. Pochwa mostu posiada przykręcaną śrubami bądź przyspawaną głowicę, która umożliwia obrotowe osadzenie zwrotnicy koła jezdnego napędzanego. Sworznie tej zwrotnicy są najczęściej zamontowane na łożyskach tocznych lub ślizgowych. Kształt samej głowicy mimo ruchomych elementów zapewnia szczelność mostu.
W pojazdach które w swojej budowie posiadają zblokowany układ napędowym, w którym zespół napędowy należy do masy nieresorowanej, mechanizmy wewnętrzne są umieszczone we wspólnym korpusie wraz ze skrzynią biegów. Ich głównym zadaniem jest przeniesienia napędu i zmiana wartości momentu i prędkości obrotowej. Korpus chroniący przekładnię główną i mechanizm różnicowy wykonuje się ze stopów aluminium, ponieważ nie musi pełnić funkcji przenoszenia obciążeń z tytułu ciężaru pojazdu i ładunku.