Miska olejowa jest to pewnego rodzaju pojemnik w którym zbiera się olej smarujący silnik i jego podzespoły. Umiejscowiony jest on poniżej wału korbowego. Do lat 70. dwudziestego wieku wykorbienia wału korbowego zanurzały się nieco w oleju, co skutkowało tym że część smarowania odbywała się tzw. „rozbryzgowo”.
W autach sportowych i wyścigowych stosowany jest inny rodzaj miski olejowej tzw. sucha miska olejowa. W rozwiązaniu tym ku zdziwieniu wielu czytających, nie ma miski olejowej w normalnym opisanym wyżej znaczeniu. Cały olej który wymagany jest do smarowania, przechowywany jest w oddzielonym od silnika zbiorniku. Z tego zbiornika olej zostaje zasysany przez pompe i doprowadzany pod wysokim ciśnieniem do miejsc smarowania.
Główną cechą suchej miski jest dostępność oleju dla pompy w momencie kiedy tylko potrzebuje, niezależnie od położenia samochodu i przeciążeń, które powstają podczas jazdy i które mogłyby spowodować wynurzenie się ssaka pompy z oleju. Dodatkowym atutem suchej miski olejowej jest zredukowanie do minimum wysokości silnika i obniżenie jego środka ciężkości.