Czym jest sprzęgło i co warto o nim wiedzieć?
Sprzęgło to zespół połączonych ze sobą elementów, mających na celu połączenie dwóch wałów –– napędowego i napędzanego, aby umożliwić przenoszenie między nimi momentu obrotowego. Należy mieć świadomość, że istnieje wiele rodzajów sprzęgieł, które można dzielić na kategorie, biorąc pod uwagę różne parametry. Jednym z najczęściej branych pod uwagę czynników jest rozróżnienie na konstrukcję rozłączną i konstrukcję nierozłączną.
Warto zaznaczyć, że sprzęgło łączy silnik ze skrzynią biegów, umożliwiając płynną zmianę biegów i zatrzymanie pojazdu. Gdyby zabrakło sprzęgła, samochód gasłby na postoju, a zmiana przełożeń byłaby niemożliwa (lub też bardzo destrukcyjna dla całego układu napędowego).
Jak wygląda typowe sprzęgło samochodowe?
Najpopularniejszym sprzęgłem, które można spotkać w samochodzie, jest sprzęgło cierne. Sprzęgło takie składa się z:
- mechanizmu wyciskowego,
- sprężyny obwodowej,
- sprężyny talerzowej,
- tarczy dociskowej,
- oprawy sprzęgła,
- tarczy ciernej,
- koła zamachowego
Aby dowiedzieć się, jak wygląda diagnostyka sprzęgła, przeczytaj artykuł https://www.koladwumasowe.pl/diagnostyka-sprzegla-2/. Dzięki zdobyciu takiej wiedzy, będziesz w stanie z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidzieć, kiedy twoje sprzęgło ulegnie zużyciu. Pozwoli Ci to uniknąć niespodziewanej awarii, która mogłaby zagrozić Twoim planom lub co gorsze, stać się wstępem do poważniejszych uszkodzeń, których naprawa byłaby stosunkowo kosztowna.
Najważniejsze informacje o docisku sprzęgła
Godna polecenia strona z dużą ilością praktycznych informacji na temat kół dwumasowych i sprzęgieł to koladwumasowe.pl
. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, albo po prostu interesuje cię ten temat, koniecznie tam zajrzyj.
Zewnętrzną częścią docisku sprzęgła jest pokrywa sprzęgła. Przy pomocy odpowiedniego rodzaju śrub jest ona przymocowana do koła zamachowego. Z kolei z tarczą docisku łączy ją sprężyna płytkowa. Zadaniem sprężyny płytkowej jest umożliwienie wspólnego działania pokrywy i tarczy sprzęgłowej.
Kiedy wciśniesz pedał sprzęgła, dojdzie do rozłączenia tarczy docisku i tarczy sprzęgła. Za normowanie tego procesu odpowiada łożysko oporowe. Łożysko to powoduje wytworzenie nacisku na sprężynę talerzową. W momencie, w którym zwalnisz pedał sprzęgła, dochodzi do włączenia pracy ciernej oraz zwolnienia sprężyny dociskowej. W konsekwencji prowadzi to do jednoczesnego dociśnięcia elementów ciernych sprzęgła. Ogólnie docisk sprzęgła jest bardzo ważną jego częścią, bez której nie byłoby ono w stanie prawidłowo funkcjonować.