Diesel czy LPG?
Obecne koszty utrzymania samochodu są bardzo wysokie, więc nie dziwne, że kierowcy szukają oszczędności tam gdzie się da. Ciężkie dla budżetu są także koszty paliwa. Jednym z takich pytań odnośnie oszczędności to diesel czy LPG? Najtańsza jest mieszanka propanu i butanu, czyli bardzo popularna w Polsce instalacja gazowa, na którą decydują się głównie młodzi kierowcy. Średnia cena LPG w Polsce nie przekracza 2 zł. Natomiast cena Pb 95 w Polsce to średnio 4,80 zł za litr. Więc suma summarum gaz to najtańsza opcja.
Same koszty tankowania wskazują, że instalacja LPG jest najtańsza w utrzymaniu, ale należy mieć na uwadze także koszty poboczne. Zacznijmy od tego, że instalację gazową w samochodzie trzeba najpierw zainstalować, na co trzeba wydać mniej więcej 2500 zł. Dodatkowo kierowcę z sekwencją gazową czeka coroczne badanie techniczne dopuszczające instalację do użytkowania. Zamiast 100 zł za przegląd wydać należy ponad 160 zł. Do tego dochodzi także wymiana filtrów fazy ciekłej i lotnej.
W Polsce jest duża liczba zwolenników diesla. Ten sprawdza się głównie, kiedy samochód użytkowany jest głównie „w trasie”. Odpowiednio eksploatowany pozwoli zaoszczędzić paliwo, a także da wysoki komfort jazdy. Jednak należy też pamiętać, że usterki diesla są kosztowne. Często zdarzają się awarie filtru DPF, wtryskiwaczy, turbosprężarki, czy zaworu EGR. Samochody diesla są także droższe od tych benzynowych nawet o 3-5 tysięcy zł.
Trudno rozróżnić co jest lepsze. Ja jeżdżę tradycyjnie na benzynie i też nie narzekam 😉
jak miałem Golfa III to miałem wmontowane LPG, teraz w Stilo już na benzynie
Obecnie mam auto na diesel i wcale nie narzekam, chociaż jeszcze niedawno miałem na gaz i to bardziej mi odpowiadało, bo było najzwyczajniej w świecie taniej. Owszem instalacja jest droga, ale później jakoś to się wraca 😉
Nie ma to jak sama czysta benzyna, jednak faktycznie 50zł na 100 km może odstraszyć.