Historia marki Fiat w Polsce
Historia marki Fiat w naszym kraju jest wyjątkowo bogata. Wiele osób wręcz twierdzi, że to właśnie współpraca z tym włoskim producentem w ogromnym stopniu przyczyniła się do rozwoju naszego rynku motoryzacyjnego. Ta współpraca trwa do dnia dzisiejszego, zmieniła się jedynie jej formuła oraz oczywiście oferowane modele samochodów.
Fiat w ubiegłym wieku
Fiat pojawił się w naszym kraju w roku 1920 – wtedy bowiem właśnie został otworzony polski oddział tej firmy, zajmujący się sprzedażą samochodów. Kilka lat później został uruchomiony najpierw montaż, a później cała produkcja kilku modeli, zarówno osobowych jak i ciężarówek. Współpracę przerwał wybuch II wojny światowej, ponownie została ona nawiązana w latach 60-tych, co zaowocowało pojawieniem się na naszych drogach modelu Polski Fiat 125p. Produkcja była realizowana w fabryce FSO, i trwała od roku 1968 do 1991. Drugim, kultowym już modelem, z którym chyba każdy starszy kierowca miał kiedyś do czynienia, był Fiat 126p. Malutki, oszczędny i bardzo prosty w naprawie przez lata dzielnie służył setkom tysięcy polskich rodzin. Fiat 126p produkowany był od roku 1973 aż do 2000, kiedy z taśm zjechały ostatnie egzemplarze. W roku 1992 fabryka FSO została w większości przejęta przez włoskiego Fiata, i od tego czasu wszystkie produkowane tam modele są sprzedawane właśnie pod taką marką.
FCA Poland
Wspomniany już rok 1992 był dużym przełomem na naszym motoryzacyjnym rynku. Powstała firma FCA Poland S.A. produkowała wtedy Fiata 126p oraz Cinquecento, a już kilka lat temu z taśm zaczęły zjeżdżać nowe modele. W 1997 roku wystartowała produkcja modelu Siena, kilka miesięcy później Palio Weekend, a w roku 1998 modeli Ducato, Marea, Bravo oraz Brava. Fabryka w Bielsku Białej produkowała te samochody do roku 2000, a później ich miejsce zajęły podzespoły, skrzynie biegów i silniki. Kolejną ważną datą w historii Fiata w naszym kraju był rok 2003. Wtedy bowiem zaczęła się produkcja modelu Panda, który szybko zdobył popularność zarówno w Polsce, jak i na świecie. Trzy lata później taki sam sukces stał się udziałem modelu 500, następny niezwykle cenionego Fiata Punto. Wszystkie te modele świetnie wpasowały się w oczekiwania klientów. Tanie w zakupie, stosunkowo niezawodne i niezbyt kosztowne w codziennej eksploatacji szybko trafiały na czołówki rankingów sprzedaży. Dla właścicieli ważne było to, że części do Fiata Punto i innych modeli były bez problemów dostępne, a naprawy można było wykonać praktycznie w każdym warsztacie. Fabryka Fiata w naszym kraju nadal produkuje model 500, w roku 2018 liczba wykonanych pojazdów przekroczyła 2 miliony.