Katalizatory
Katalizator nie należy do najpopularniejszych części eksploatacyjnych, i wielu użytkowników o nim zapomina. Praktyka jednak pokazuje, że osiągnięcie danego przebiegu oznacza konieczność wymiany tegoż elementu, ponieważ nie będzie on mógł już więcej oczyszczać spalin w sposób zgodny z obowiązującymi regulacjami.
Po co w samochodach zamontowany jest katalizator? Jego głównym celem jest usuwanie szkodliwych na środowiska naturalnego związków chemicznych, takich jak tlenek węgla, węglowodory czy tlenki azotu, które znajdują się w spalinach.
Wśród katalizatorów rozróżnia się trzy rodzaje – utleniające, redukujące i utleniająco-redukujące. Katalizatory utleniające są w stanie przetworzyć tlenki węgla i węglowodory na wodę, natomiast nie radzą sobie z tlenkami azotu. Katalizatory redukujące z kolei postępują dokładnie odwrotnie.
Z tego też powodu we współczesnych samochodach obowiązującym typem jest katalizator utleniająco-redukujący, który redukuje wszystkie trzy szkodliwe związki, a więc tlenek węgla, węglowodory i tlenki azotu. Jeśli katalizator w naszym aucie jest sprawny, niszczy do nawet 90% szkodliwych składników spalin.
Niestety, jak to czasem bywa, katalizator czasem potrafi się zepsuć. O jakich usterkach tutaj mowa? Główną grupą są usterki mechaniczne, ponieważ katalizator należy do stosunkowo delikatnych części (szczególnie jego ceramiczny wkład). Częstą usterką jest oberwanie wewnętrznych części katalizatora, co zasygnalizuje nam metaliczny stuk z okolic silnika i przedniej części podłogi.
Awariom potrafi ulec też rdzeń katalizatora, który ma tendencję do stopienia. Objawy tego typu zjawiska możemy rozpoznać po spadku mocy silnika, a czasem wręcz niemożność uruchomienia auta.
Wyżej wymienione zagadnienia to usterki, należy jednak pamiętać, że katalizator może się po prostu zużyć, jako że należy do komponentów eksploatacyjnych. Takie wyjście jest najlepsze dla kierowcy, ale najgorsze dla środowiska – kierowca bowiem najprawdopodobniej przez pewien czas będzie jeździł z zużytym katalizatorem, wydalającym pełno szkodliwych spalin, aż do przeglądu technicznego. Tam może się okazać, że mierząc poziom spalin mechanicy odmówią nam przybicia badania technicznego.
To, jaki kupimy katalizator jest naszą osobistą sprawą, choć oczywiście, jeśli mielibyśmy coś polecać to markowe zamienniki renomowanych producentów. Tego typu produkty charakteryzują się niską ceną, a ich jakość dorównuje produktom dostępnych w serwisie.