Łańcuchy przeciwślizgowe
Zima już tuż tuż, a według zapowiadanych prognoz nie będzie ona nas oszczędzać. Nawet najlepsze opony samochodowe stają się bezradne w przypadku dużego oblodzenia lub zaśnieżenia drogi, dlatego warto pomyśleć nad znanym, lecz nie do końca, rozwiązaniem którym są łańcuchy przeciwślizgowe. Definicji łańcucha nie będę opisywał gdyż każdy kto nie urodził się przedwczoraj, będzie wiedział jak wygląda i z czego się składa. Jednak zwykły łańcuch różni się nieco od tego zakładanego na koła naszego samochodu podczas mroźnej zimy.
Jest to połączenie wielu odcinków łańcucha, o różnej długości, grubości i charakterystyce, zakładanych na koła zwiększając przyczepność w trudnych warunkach. Mimo wszechobecnemu stereotypowi łańcuchy nie są zakładane wyłącznie podczas zimy. Mają one również zastosowanie na wszystkich sypkich nawierzchniach. I właśnie w warunkach piaszczystych nastał ich początek. Po raz pierwszy łańcuchy takie założono na ładowarkę pracującą na grząskim gruncie, która potrzebuje maksymalnej przyczepności do załadowania jak największej ilości materiału. Tą przyczepność zapewniają właśnie łańcuchy.
Łańcuchy umieszczone na kołach zapewniają większy współczynnik tarcia oraz siłę nacisku na powierzchnię. Jaśniej mówiąc, samochód zamiast na całej powierzchni opony stoi wyłącznie na kilku ogniwach łańcucha, dzięki czemu siła nie rozkłada się na całą oponę a wyłącznie na te ogniwa które znajdują się pod oponą. Zapewnia to lepsze wgryzanie się opony w powierzchnie, które nie można uzyskać nawet na najlepszej oponie zimowej.
W ofercie sklepowej możemy najczęściej znaleźć trzy rodzaje łańcuchów na koła. Pierwszym jest łańcuch popularnie stosowany przez kierowców, czyli w układzie diamentowym lub rombowym. Zapewniają one dobre boczne trzymanie się samochodu podczas pokonywania zakrętów. Trzecim rodzajem jest łańcuch w układzie drabinkowym, który stosowany jest przez kierowców. Oprócz standardowych łańcuchów, na rynku można znaleźć jeszcze pająki, maty, tekstylne i plastikowe nakładki na koła oraz uwaga! Łańcuchy w sprayu! Nie mamy wiadomości na temat ich skuteczności w terenie, ale wydaje się wątpliwa.
Ciekawym rozwiązaniem posłużyli się kierowcy sportowi, którzy jeżdżą na kładach czy motocyklach cross-owych. Ze względu na gabaryty łańcuchów, nie jest możliwe zastosowanie ich w wymienionych pojazdach. Dlatego zamiast nich, zakładają oni plastikowe opaski samozaciskowe, które działają w podobny sposób.
W Polsce i Europie, zakładanie łańcuchów na koła nie jest możliwe w każdej sytuacji, a jedynie w momencie poinformowania o tym kierowcy przez odpowiednie znaki postawione przy drodze. Jest to procedura, która zapewnia mniejsze zniszczenie dróg, które i tak są w opłakanym stanie. Oczywiście istnieje możliwość założenie ich w sytuacjach kryzysowych, gdzie nie musimy zwracać uwagi na owe znaki.
Jeżeli już zamierzamy założyć łańcuchy na koła naszego pojazdu, należy pamiętać o kilku bardzo zasadniczych kwestiach. Mimo iż praktycznie wszystkie łańcuchy antypoślizgowe da się założyć bez zdejmowania koła, nie oznacz to że jest to banalnie proste. Należy pamiętać, by ubrać ochronne rękawice, które zapobiegną uszkodzeniu i przemarznięciu dłoni. Łańcuchy zaleca się zakładać na koła napędzane, nie ważne czy takowe występują na przedniej, tylnej czy obu osiach. Zakładanie warto poćwiczyć właśnie teraz, czyli jesienią, gdy nie ma jeszcze śniegu.