Praktycznie we wszystkich współczesnych autach znajdziemy część, szerzej znaną jako maglownica. Pomysłowość tego elementu to zwłaszcza kwestia dobrej i zwartej konstrukcji, co jest niezwykle istotne bowiem niezależne zawieszenie kół przednich i napęd na przednie koła powodują, że dla układu kierowniczego robi się mało przestrzeni. Biorąc pod uwagę te okoliczności wykluczone jest stosowanie przekładni dającej na wyjściu ruch obrotowy, więc inżynierowie musieli zastosować inne rozwiązanie – maglownicę, tj. przekładnię zębatkową.
Suma sumarum, maglownica to konstrukcja, którą inżynierowie wykorzystują przy produkcji samochodów osobowych z tylnym napędem, niezależnym przednim zawieszeniem czy pojazdach dostawczych. Na rynku występują różne typy maglownicy, jednak najczęstszym rodzajem jest taka maglownica, w której zębnik umiejscowiony jest w środkowym punkcie przekładni, natomiast drążki przymocowane są do końców listwy zębatej.
Dlaczego akurat to rozwiązanie z czasem stało się najbardziej popularne? Najważniejszymi czynnikami w tym przypadku jest niska cena, sprawność konstrukcji i fakt, że pozwala ono na omijanie elementów systemu zawieszenia. Dodatkowo można zneutralizować moment obracający listwę zębatą, ze względu na pomysłowe wykorzystanie przegubów drążków.
Gdzie znajdziemy maglownicę w samochodzie? W większości przypadków montowana jest stosunkowo nisko, ze względu na ergonomię tego rozwiązania (części systemu kierowniczego umiejscowione są niedaleko przegubów napędowych, z kolei drążki poprzeczne mocowane do końców listwy mogą być krótkie). Przez to wszystko, maglownica staje się opcją prostą, tanią i efektywną.
Co jeszcze warto wspomnieć na temat maglownicy? Ciekawym konstrukcyjnie temat jest stosunkowo wysokie umocowanie przekładni kierowniczej, czego efektem jest konieczność przymocowania przegubów drążka do środka listwy zębatej. Wadą tego rozwiązania jest to, że tak skonstruowane drążki są dosyć długie (co oznacza też mniej miejsca), natomiast niewątpliwie bardzo wydatnie neutralizują zmiany zbieżności kół w trakcie pionowych ruchów zawieszenia.
Na koniec warto podkreślić, iż maglownica służy przede wszystkim do tego, aby bezpośrednio przenosić obrót kierownicy na ruch obrotowy zwrotnic zawieszenia. Efektem tego jest dobre wyczucie samochodu przez użytkownika, z drugiej jednak strony niesie pewne zagrożenie, bowiem każdy, nawet bardzo mały ruch kierownicą skutkuje zmianą toru jazdy (nie trzeba chyba mówić, że czasem może to być kłopotliwe, a nawet niebezpieczne).