Za sterowanie zapłonem oraz wtryskiem paliwa w silnikach samochodowych odpowiedzialny jest sterownik zwany Motronic. Chciałbym po krotce opisać jego budowę i działanie. Jego pojawienie się na rynku plasuje się na rok 1979, lecz powstanie silników ze wtryskiem bezpośrednim i elektroniczny system zapłonowy powstał już dużo wcześniej.
Po porównaniu tych danych przez mikroprocesor, obliczane są indywidualne wymogi dla kolejnego cyklu wtrysku i zapłonu. Wymagania te są różna dla silnika gorącego i zimnego, dynamicznego przyspieszania i równomiernej prędkości. Dane te są oczywiście zmienne, gdyż urządzenie to musi monitorować i zarządzać tymi czynnościami przez cały okres użytkowania samochodu. Zmienna obejmuje również jedna z najważniejszych części zapłonowych, która ulega szybkiemu zużyciu, a jest nią świeca zapłonowa. Według poziomu jej zużycia następuje skorygowanie danych zapisanych na pamięci urządzenia.
Oczywiście systemy Motronic są ciągle udoskonalane. Obecnie zdolne są do obliczenia parametrów wtrysku i zapłonu, nawet 8 tysięcy razy na minutę dla każdego pojedynczego procesu spalania. Pozwala to również udoskonalać i dodawać inne funkcje sterownika. Motronic jest obecnie zdolny do regulacji ciśnienia doładowania, kompleksowego i wtórnego oczyszczania spalin oraz ustalania położenia wałka rozrządu.
Ponadto pozwala na ustalanie prędkości poprzez ogranicznik prędkości oraz elektroniczny immobilizer. Także elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo, takie jak ASR czy ESP, mają możliwość korzystania z danych oferowanych przez sterownik silnika. Rozbudowany system Motronic pozwoli ograniczyć liczbę elementów konstrukcyjnych, wykluczyć potencjalne źródła powstawania usterek i zwiększyć niezawodność działania pojazdu. W sytuacji możliwej usterki sterownika zastosowanie znalazły dodatkowe funkcje, umożliwiające eksploatację pojazdu w trybie awaryjnym. Dodatkowo w systemie Motronic zainstalowano program do samodiagnozy, gwarantujący automatyczną korektę błędów działania.