Filtry cząstek stałych DPF są montowane w nowoczesnych samochodach w celu ograniczenia emisji trujących substancji powstających w wyniku spalania paliwa w silniku diesla do atmosfery. Filtry te od początku swojego istnienia wzbudzały wiele kontrowersji i tak jest do tej pory. DPF, które z założenia miały być bezobsługowe po kilku lub kilkunastu latach eksploatacji samochodu bardzo często nadają się do wymiany. Jak rozpoznać zatkany filtr, co zrobić by zminimalizować ryzyko jego zatkania oraz dlaczego wymiana filtra może być problematyczna? Tego wszystkiego dowiecie się z naszego artykułu!
Jakie są objawy zatkanego filtra DPF?
Wielu kierowców po zakupie swojego samochodu bardzo szybko zapomina, że jest on wyposażony w filtr cząstek stałych. Przypomina on o sobie dopiero w sytuacji, gdy zaczyna się zatykać, a komputer sterujący pracą silnika uruchamia proces jego wypalenia. Najczęściej o stanie naszego DPF informuje nas komputer pokładowy lub kontrolki zaświecające się na desce rozdzielczej. Fakt, że nasz samochód sam dba o zachowanie odpowiedniej przepustowości filtra DPF sprawia, że bardzo często nie jesteśmy w stanie wyłapać problemów z jego usterkami.
Jak unikać zapychania się filtra DPF w swoim samochodzie?
Konstrukcja oraz zasada działania filtra DPF sprawia niestety, że prędzej czy później pojawi się problem z jego zatkaniem. Znaczny wpływ na jego trwałość ma oczywiście nasz styl jazdy, ale w szczególności zależne jest to od tego, czy samochód wykorzystujemy głównie do jazdy po mieście, czy na trasach. Podczas typowej jazdy miejskiej lub podróżowaniu na bardzo krótkich dystansach filtr DPF może podejmować próby wypalenia nagarów znajdujących się w jego wnętrzu w bardzo krótkich interwałach, sięgających nawet 300-500 km. Im częściej filtr będzie przytkany, tym częściej będzie się wypalał, jednak ostatecznie jego żywotność również zostanie znacznie skrócona.
Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy samochód wyposażony w filtr DPF porusza się głównie na dłuższych trasach. W takich sytuacjach nasz filtr bez potrzeby wypalenia może funkcjonować prawidłowo nawet przez kilka tysięcy kilometrów.
Jeśli zależy nam na jak najlepszej kondycji naszego filtra to warto pamiętać o tym, by raz na jakiś czas odbyć dłuższą trasę podczas której przynajmniej część nazbieranych we wnętrzu DPF osadów zostanie usunięta. Ważne jest również, by w sytuacji gdy nasz samochód rozpoczął procedurę wypalania filtra nie gasić silnika. Czasem wystarczy kilka razy wyłączyć silnik podczas wypalania filtra by doprowadzić do jego całkowitego uszkodzenia.
Dlaczego warto zadbać o filtr DPF?
Wymiana filtra cząstek stałych związana jest niestety z bardzo wysokimi kosztami. O ile sama wymiana lub regeneracja filtra nie jest zbyt skomplikowana i kosztowna, o tyle zakup nowego elementu może generować bardzo wysokie koszty. W niektórych przypadkach koszt zakupu filtra DPF może wynosić nawet kilka tysięcy kilometrów. Właśnie dlatego warto zadbać o jego odpowiednią formę i sprawność na jak najdłuższy okres.