Jaki olej silnikowy wybrać w okresie zimowym?
Wybór odpowiedniego oleju silnikowego to priorytet dla zachowania dobrej kondycji całej jednostki napędowej. Na szczęście, od wielu już lat w samochodach osobowych nie ma potrzeby stosowania sezonowej wymiany oleju, czyli wykorzystywania olejów zimowych i letnich. Jaki jednak olej wybrać, aby skutecznie chronił on silnik w okresie zimowym?
Kiedy wymienić olej?
Eksperci przekonują, że najlepiej jest wymieniać olej po przejechaniu określonego przez producenta dystansu, a w przypadku, gdy samochód jest eksploatowany sporadycznie, przynajmniej raz w roku. Najbardziej optymalną porą do takiej wymiany wydaje się jesień, ponieważ w czasie eksploatacji silnika olej traci swoje właściwości smarne i może dojść do sytuacji, że w okresie zimowym okażą się one niewystarczające do zachowania prawidłowej pracy jednostki napędowej (duże wahania temperatur, wysoka wilgotność, itp.).
Odpowiednie parametry
Oleje silnikowe wybierane na okres zimowy muszą mieć zawsze parametry nie niższe niż wymaga tego producent samochodu. Większość dostępnych obecnie na rynku olejów silnikowych jest całoroczna i można ich używać zarówno do jazdy w lecie, jak i podczas zimy. Wybierając oleje silnikowe na okres zimowy musimy pamiętać, aby liczba przed literą W na opakowaniu oleju, informująca nas o możliwości zastosowania płynu w niskiej temperaturze, była możliwie jak najniższa (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W).
Olej syntetyczny nie dla każdego silnika
Najrozsądniejszym wyborem będzie użycie jednego z olejów syntetycznych ze względu na ich bardzo dobre parametry. Oleje silnikowe syntetyczne nawet podczas dużych mrozów nie ulegają gęstnieniu, zachowując swoje właściwości smarne. Ułatwiają również uruchomienie jednostki napędowej nawet pomimo dużego mrozu. Jednak oleje syntetyczne nie w każdym silniku mogą być stosowane. Jeżeli jednostka napędowa ma dość duży przebieg, to zastosowanie oleju syntetycznego bezpośrednio po oleju mineralnym może doprowadzić do rozszczelnienia silnika. Jeżeli zdecydujemy się na zamianę oleju mineralnego na syntetyczny, to powinna się ona odbyć jak najszybciej, zaraz po kupnie samochodu i przejechaniu symbolicznej liczby kilometrów. Im wcześniej, tym lepiej.
W przypadku, gdy producent auta zaleca stosowanie oleju o niskiej lepkości zimowej lub dopuszcza możliwość zastosowania dwóch lepkości, np. 5W-30 oraz 0W-30, to lepszym wariantem będzie użycie oleju z oznaczeniem 0W, który lepiej sprawdzi się w bardzo niskich temperaturach i zachowa płynność nawet przy -50 stopniach Celsjusza.
Pamiętajmy o środowisku naturalnym
Wymieniając olej silnikowy na nowy, warto również dokonać wymiany filtra oleju. Pamiętajmy, aby zużyty olej zlać do odpowiedniego naczynia i oddać do odpowiedniego punktu zajmującego się utylizacją tego rodzaju płynów eksploatacyjnych (np. warsztat samochodowy).
Przy wymianie oleju, poza odpowiednią lepkością, warto zwrócić uwagę na to, by spełniał on normy narzucone przez producenta samochodu. Często marki wypuszczają na rynek specjalne oleje, które są przeznaczone do samochodów z DPF – ma to zapobiec osiadaniu się nadmiernej ilości nagaru. Ciekawym pomysłem jest też użycie płukanki przed wymianą oleju, lub też środka zmniejszającego tarcie. Polecam produkty sprawdzonych firm takich jak Liqui Moly, są one dostępne w sklepach zajmujących się tego typu akcesoriami.