Podstawowa wiedza o akumulatorach
Wydaje się, że temat problemów z akumulatorem pojawia się tylko w okresie zimowym, jednak wcale tak nie jest. Oto podstawowe informacje dotyczące akumulatorów. Zaczynamy od alternatora, którego zadaniem jest wytwarzanie prądu służącego do wszystkich urządzeń elektrycznych w aucie i kiedy zachodzi taka potrzeba to doładowuje akumulator. Nie wymaga on żadnej obsługi (od czasu do czasu trzeba wymienić pasek klinowy).
Dużo osób pyta ile powinien ładować się akumulator. Jeśli jest on rozładowany tak, że niemożliwy jest rozruch silnika, wtedy czas ładowania wynosił będzie około 10 godzin, ale jeżeli stosowana jest słabsza ładowarka wtedy ten czas wydłuży się. Nie należy też ładować go zbyt długo, gdyż może dojść do przegrzania. W przypadku kiedy samochód nie jest często używany i szczególnie zimą wskazane jest doładowywanie akumulatora. Zbyt długie utrzymywanie rozładowanego akumulatora może doprowadzić do nieodwracalnego już zasiarczenia.
Podawana pojemność akumulatora dotyczy tylko w pełni sprawnego pracującego w temperaturze 25 stopni Celsjusza. Pojemność spada wraz ze spadkiem temperatury i przy -25 stopniach będzie posiadał już nieco ponad połowę właściwej wartości.
W celu dokonania stopnia naładowania dokonuje się pomiar gęstości elektrolitu. Optymalna wartość przy pomiarze areometrem powinna wynieść 1,28 g/cm3. Jeśli wartość okaże się niższa niż 1,55 g/cm3 wtedy oznacza, że akumulator jest rozładowany.
Im akumulator ma większy prąd rozruchowy, tym większa liczba płyt (najczęściej dosyć cienkich, więc mogą być bardziej narażone na wstrząsy i uszkodzenia).
Naprawdę fajny artykuł. Szukałam paru prostych informacji o akumulatorach, ponieważ coś u mnie szwankuje. Przydatny wpis!