Przegub napędowy
Przegub napędowy jest to swego rodzaju sprzęgło przymusowe, kompensacyjnego, stosowanego w budowie samochodów do łączenia wałów w celu przekazywania momentu obrotowego. Dzięki niemu jest możliwe dopuszczenie znacznego odchylenia kątowego osi, które może zmieniać się w czasie pracy. Dopuszczalny kąt pomiędzy osiami na ogół nie przekracza wartości 45°.
Przenoszenie ruchu może być synchroniczne i w takim przypadku oba wały poruszają się z identyczną prędkością bądź też asynchroniczne z prędkością chwilową cyklicznie zmieniającą się w trakcie jednego pełnego obrotu wału.
Przeguby w układach napędowych pojazdów samochodowych służą przede wszystkim do przekazywania momentu obrotowego z jednego wału na inny, w momencie, gdy osie obrotu tych wałów są do siebie nachylone co uniemożliwiło by sztywnego ich połączenia. Przeguby asynchroniczne, z powodu pulsacyjnego momentu napędowego, są montowane tylko przy niewielkich prędkościach obrotowych, lub gdy odchylenia kątowe osi nie przekraczają kilku stopni.
Przeguby są dość popularnie stosowane w samochodach osobowych z przednim napędem, gdyż umożliwiają one skręt kół napędzanych. W przypadku pojazdów z tylnym napędem przeguby umożliwiają przeniesienie napędu pomiędzy przekładnią główną a mostem napędowym, niezależnie od zmian położenia samego mostu.