Przeguby napędowe
Częstą usterką wśród kierowców samochodów są awarie przegubu napędowego. Jej symptomy najczęściej to metaliczne stuki podczas ruszania i/lub drgania całego samochodu. Mimo że naprawa nie należy do najtrudniejszych, to najczęściej związana jest z kupną nowego przegubu, który wcale nie jest tani.
Przegub napędowy znajduje się w każdym aucie, które posiada niezależne zawieszenie. Z racji tego, że spora część współcześnie produkowanych aut ma przedni napęd, przeguby napędowe pracują w bardzo ciężkich warunkach, przenosząc duże obciążenie. O ile jazda na wprost nie sprawia im problemu, to duże wychylenia są dla nich sporym wyzwaniem.
Przeguby napędowe to specyficzne części, które są w stanie wytrzymać spore przebiegi jeśli będzie się je odpowiednio eksploatować. Co zatem znaczy konkretnie odpowiednia eksploatacja? Tutaj bardzo istotne jest korzystanie w taki sposób, aby unikać dwóch rzeczy – obciążenia przy skręconych kołach oraz brudu, dostającego się przez osłonę przegubu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ pozornie błahe pęknięcie obudowy przegubu oznacza uszkodzenie przegubu. Sytuację może pogorszyć dodatkowo ruszanie z piskiem opon na skręconych kołach.
W większości przypadków najczęściej awariom ulegają przeguby zewnętrzne, czyli te od strony koła. Przeguby wewnętrzne również potrafią sprawić kłopoty kierowcom, ale objawy awarii są całkowicie różne.
Awarię przegubu można rozpoznać najłatwiej po charakterystycznym dźwięku – metalicznym stuku, który początkowo pojawia się tylko w trakcie skrętu i dużych obciążeń. Tak dzieje się właśnie w przypadku awarii przegubów zewnętrznych.
Kolejnym symptomem są drgania auta, dobrze wyczuwalne podczas przyspieszania. Czasem może okazać się, że przyczyną jest niedostateczna ilość smaru w przegubie, i obędzie się bez wymiany tego komponentu. Natomiast jeśli to nie przyniesie rezultatu, będzie zmuszeni wymienić przegub na nowy.
Sam proces wymiany nie jest najtrudniejszą czynnością serwisową i z pewnością każdy mechanik da sobie z nią radę. Orientacyjny czas robocizny wynosi ok 1-2 godziny, w zależności od tego, czy nasze auto wymaga zdjęcia półosi do tej operacji. Generalnie, w dużym skrócie, polega to na wyjęciu przegubu z piasty, rozchyleniu specjalnego pierścienia i wyjęcia go z półosi. W niektórych przypadkach występują problemy, gdy wielowypust „zapiekł się” w piaście.
Koszt przegubu napędowego zależny jest od posiadanego samochodu. Oczywiście, im droższe auto, tym droższy przegub. Pamiętajmy też, że inne ceny występują w serwisie, a jeszcze inne w sklepach motoryzacyjnych. Markowe zamienniki dostępne są już od 150 zł, choć do niektórych modeli mogą kosztować nawet kilkaset złotych. Nie zalecamy jednak szarżować z oszczędzaniem, bo tego typu oszczędności często okazują się pozorne i już po paru miesiącach trzeba ponownie wymieniać przegub napędowy. Warto zatem decydować się na zamienniki z wyższej półki, które dadzą Ci pewność bezproblemowej i długiej eksploatacji.
Dobrze by było coś więcej poczytać o usterkach przegubów napędowych. Można liczyć na ciąg dalszy ?