Jednym z najważniejszych elementów osprzętu silnika w samochodzie z jednostką napędową z zasilaniem ZI oraz wtryskiem paliwa, jest bez wątpienia silnik regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego. Za jego pomocą silnik jest w stanie utrzymać stałą prędkość obrotową na biegu jałowym, a także podczas wysprzęglenia, niezależnie od innych parametrów.
Utrzymanie prędkości obrotowej
Wartość prędkości obrotowej zależy od bardzo wielu czynników. Tylko nieustanne zmiany wychylenia silnika krokowego są w stanie utrzymać stałość obrotów, co pozwala na zmianę przepływu powietrza do silnika. Do najważniejszych parametrów posiadających wpływ na wychylenie silnika krokowego, zaliczyć można temperaturę silnika oraz uchylenie przepustnicy. Musi on sterować na niej dopływem powietrza w taki sposób, aby w żadnym momencie obroty silnika nie spadły poniżej minimalnych oraz nie miał on tendencji do gaśnięcia. Jeżeli zimny rozruch wymaga dodatkowego wysterowania zwiększającego ilość docierającego do przepustnicy, możliwe jest utrzymanie właściwej prędkości obrotowej biegu jałowego poprzez spalenie nadmiernej ilości paliwa.
Silnik krokowy przeciwdziała zgaśnięciu
Utrzymywanie właściwej prędkości obrotowej biegu jałowego zaobserwować można także podczas dojazdu do świateł na wysokim biegu. Za przeciwdziałanie zgaśnięciu odpowiada właśnie silnik krokowy. Taka technika jazdy nie jest jednak zbyt ekonomiczna, dlatego specjaliści od ekologicznej jazdy zalecają, aby hamować za pomocą biegów. W ten sposób dodatkowa dawka paliwa spalana jest przez dłuższy czas. Podtrzymuje ona działanie silnika nawet wtedy, gdy pedał przyspieszenia nie jest naciśnięty. Posiłkowanie się silnikiem krokowym nie może przeszkadzać podczas normalnej jazdy, dlatego praktycznie cały czas zmienia on swoją pozycję. Musi być również korygowany do temperatury silnika. W przeciwnym wypadku, zimny silnik na biegu jałowym generowałby nawet trzy tysiące obrotów na minutę przy silniku całkowicie rozgrzanym.
Wymiana silnika krokowego
W większości pojazdów silnik krokowy można w bardzo prosty sposób wymienić, ponieważ zazwyczaj jest on położony w miejscu łatwo dostępny. Wymiana polega na odkręceniu elementu od przepustnicy i wyjęcie go, a następnie zamontowanie nowego silnika. Najbardziej polecane silniki krokowe wymagają jednak adaptacji do poprawnej pracy. Dlatego często konieczne jest skalibrowanie silnika i skasowanie zapisanych w systemie błędów. W większości samochodów adaptacja przebiega samoczynnie, po przejechaniu kilku kilometrów w ruchu zmiennym lub kilkukrotnym dodaniu gazu na biegu jałowym i odpuszczeniu.