We współczesnych czasach ilość silników stosowanych w samochodach może przyprawić o ból głowy. Nic więc dziwnego, że opisanie wszystkich w jednym artykule to zadanie wręcz niemożliwe. Mimo to w dzisiejszym artykule postaramy się przedstawić najpopularniejsze jednostki napędowe, ich budowę, zasady działania i to w jakich samochodach występują.
Nasi czytelnicy wiedzą, że w samochodach wykorzystywane są silniki spalinowe (a przynajmniej w ich lwiej części, mimo że na rynku systematycznie pojawia się coraz więcej aut z napędem hybrydowym). Silniki spalinowe za pomocą sprężania i rozprężania czynnika termodynamicznego (gazu) wytwarzają moment obrotowy bądź siłę. Sprężany jest gaz „zimny”, a rozprężany — „gorący”. Zasady tego procesu opierają się na tym, iż do sprężenia gazu zimnego wymagana jest o wiele mniejsza ilość energii mechanicznej w porównaniu z tym, jaka ilość energii uzyskiwana jest z rozprężania. Z tychże przyczyn powstałą energię wykorzystuje się do napędzania pojazdu (gorący gaz uzyskuje się wtedy, kiedy spalamy paliwo, stąd też nazwa silnik spalinowy).
Do najpopularniejszych silników wykorzystywanych w motoryzacji zaliczamy silniki spalinowe tłokowe. Istnieje szereg typów tego silnika, m.in. silniki gazowe, żarowe, diesla, benzynowe (dzielimy je ze względu na rodzaj wykorzystywanego paliwa), silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym (rotacyjny) i obrotowym (Wankla), silniki rzędowe, o przeciwległych cylindrach, wielorzędowe, gwiazdowe (kryterium podziału jest tutaj układ cylindrów), czy silniki dwusuwowe i czterosuwowe.
W Polsce i na świecie, do najpopularniejszych silników zaliczamy silnik benzynowy, zwany inaczej silnikiem o zapłonie iskrowym. Tego typu jednostkę napędową najłatwiej opisać jako silnik cieplny spalinowy, o wewnętrznym spalaniu, w którym odbywa się ono przy pomocy iskry, która powstaje pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej.
Jakie są zalety tego typu rozwiązania? Do znaczących plusów silników benzynowych zaliczamy relatywnie wysoką, powstałą moc, przyzwoitą szybkobieżność, fakt, iż mechanizm systemu zasilania nie jest zbytnio skomplikowany. Dodatkowo w porównaniu do innych silników charakteryzuje ich łatwy rozruch niezależnie od temperatury zewnętrznej jednostki napędowej czy łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy.
Po drugiej stronie mamy równie popularne silniki wysokoprężne, znane również silnikami Diesla bądź silnikami o zapłonie samoczynnej. To ostatnie określenie bierze się stąd, iż do zapłonu paliwa nie potrzeba żadnego, zewnętrznego źródła energii, jest tutaj bowiem zapłon samoczynny.
Głównymi plusami silników wysokoprężnych jest zwłaszcza spora sprawność konwersji energii chemicznej oleju napędowego (co tak de facto oznacza o wiele mniejsze spalanie). Poza tym, wielu użytkowników jest zdania, że silniki Diesla są o wiele bardziej niezawodne i charakteryzuje ich większa kultura pracy, ostatnio jednak dobra reputacja silników wysokoprężnych została naruszona przez niezbyt udane jednostki z Common Rail i pompowtryskiwaczami.
Z drugiej jednak strony, zwolennicy Diesli wskazują na ich zdolność do pracy w ciężkich warunkach (szczególnie dużej wilgoci), w których silniki benzynowe miałyby poważne kłopoty. Do niewątpliwych zalet należy też wysoki moment obrotowy już przy relatywnie małych prędkościach obrotowych, co w praktyce powoduje możliwość jazdy na niższych obrotach silnika niż w przypadku „benzyniaka”.