Siłowniki zamka
Na pewno spora część kierowców pamięta czasy, kiedy centralny zamek nie był dostępny w samochodach. Dziś to praktycznie standard w każdym aucie, co ułatwia nam codzienną eksploatację auta. Dzięki centralnemu zamkowi, nie ma potrzeby otwierania/zamykania każdej pary drzwi z osobna, wystarczy jedno przekręcenie kluczyka a wszystkie zamki w naszym aucie otworzą się bądź zamkną.
Do jednych z podstawowych elementów wszystkich zamków centralnych, są główne siłowniki zamków (master). To właśnie dzięki nim, możliwe jest sterowanie siłownikami w pozostałych drzwiach (slave). Cały proces przebiega w stosunkowo prosty sposób – w momencie gdy główne siłowniki zamków dostaną impuls z centralki sterowania, te wysyłają go do kolejnych sterowników, czego odzwierciedleniem jest zamknięcie lub otwarcie rygla drzwi. Dodatkowo, w wielu przypadkach proces ten następuje w wyniku uruchomienia alarmu bezpilotowego, który kierowany jest pilotem od centralnego zamka.
W dzisiejszych czasach siłowniki zamków nie tylko otwierają drzwi, ale także i bagażnik, wlew paliwa czy szyberdach. W nowszych samochodach zdarza się również, że uruchomienie zamka centralnego skutkuje przykładowo zamknięciem szyb, jeśli są one sterowane elektronicznie.
Częstym pytaniem jest to, czy centralne zamki są dedykowane do danego modelu samochodu, czy są uniwersalne. Otóż w dzisiejszych czasach spora ilość zamków centralnych jest uniwersalna, tj. pasują do każdego samochodu, w którym zamontowany jest charakterystyczny bolec wewnątrz kabiny. Standardowy zestaw centralnych zamków do samochodu otwieranego kluczyków posiada 4 siłowniki zamków, okablowanie, centralkę zamka, śruby, uchwyty i akcesoria montażowe.