Skrzynie biegów
Chyba każdy, kto miał styczność z samochodami, słyszał o skrzyni biegów. Ten skomplikowany mechanizm umożliwia zmianę przełożenia, i przekazanie mocy wytwarzanej przez silnik samochodu. Efekt? Ruch samochodu. Wspomniane przez nas przełożenie to innymi słowy stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym.
Moduł, który łączy silnik ze skrzynią biegów to sprzęgło, i przez to możliwe jest realizowanie konkretnego przełożenia, tj. wrzucanie biegu.
Aby możliwe było osiągnięcie danej mocy i prędkości na poszczególnych biegach (na „dwójce” czy „trójce”), zadaniem konstruktorów jest dobranie odpowiednich parametrów kół zębatych i ustalenie przełożenia. Każda jednostka napędowa posiada indywidualne przełożenia, które są charakterystyczne właśnie dla niej. Znajomość tego faktu jest szczególnie istotna, kiedy musimy kupić nową skrzynię biegów – nie będzie ona bowiem pasowała, jeśli dedykowana jest nie do naszego modelu silnika.
W sytuacji gdy jesteśmy zmuszeni kupić nową skrzynię biegów, powinniśmy kierować się przede wszystkim dwoma rzeczami: symbolem i numerem identyfikacyjnym. Jeśli nie możemy znaleźć skrzyni biegów o takich parametrach, zawsze można dobrać inną skrzynię, która ma zbliżone do oryginału przełożenia.
W takich sytuacjach należy jednak zachować uwagę, bowiem skrzynia biegów z innymi przełożeniami może zaowocować nieoczekiwanymi i nieprzewidywalnymi w skutkach zachowaniami pojazdu. O jakich zachowaniach mowa? Otóż, istnieje możliwość, że auto osiągnie maksymalnie110 km/h przy zamkniętym zegarze obrotomierza. Nawet laik samochodowy może się domyślić, iż tego typu wypadek będzie miał zły wpływ na skrzynię biegów, silnik i zużycie paliwa (a to nie koniec ewentualnych usterek).
Jeśli zdecydujemy się na samodzielne kupno skrzyni biegów, powinniśmy patrzeć uważnie na obrys skrzyni biegów z silnikiem – ten powinien być dokładnie taki sam jak w naszej pierwotnej skrzyni biegów. Niezwykle istotny jest też rozstaw śrub, który musi się pokrywać, ponieważ w przeciwnym przypadku niedopuszczalne jest założenie takiej skrzyni do danego silnika. Pomijając fakt, że sprawi nam to kłopoty podczas montażu, to montowanie skrzyni biegów „na siłę” będzie miało opłakane skutki dla samochodu, właściciela i jego portfela…