Sonda Lambda
Sonda Lambda jest elektronicznym czujnikiem odpowiedzialnym za utrzymanie prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach z silnikiem spalinowym wyposażonym w katalizator.
Umiejscowiona jest w układzie wydechowym między silnikiem a katalizatorem. Głównym elementem pomiarowym sondy jest galwaniczny czujnik z elektrolitem w stanie stałym. Na zewnątrz pokryty jest on cienką warstwą platyny pełniącej zadanie elektrody ogniwa, katalizującej spaliny. Całość pokryta jest ceramiczną obudową z dwutlenku cyrkonu, chroniącą ją przed zanieczyszczeniami. Sonda posiada również swój grzejnik umożliwiający osiągnięcie optymalnej temperatury pracy wynoszącej 350°C oraz specjalną metalową tubę, która ochrania czujnik przed niekorzystnym działaniem produktów spalania zawartych w spalinach.
Zasada działania sondy Lambda opiera się o część pomiarową sondy, która ma bezpośredni kontakt ze strumieniem opływających ją spalin. Element ten kształtem przypomina palec. Druga część sondy musi mieć kontakt z powietrzem, w celu ustalenia odniesienia miary pomiarowej. Lambda swoją prace zaczyna powyżej temperatury 300°C, gdyż dopiero po osiągnięciu tej temperatury materiał ceramiczny okrywający czujniki, staje się przepuszczalny dla jonów tlenu w spalinach. Im więcej jonów w spalinach, tym niższe napięcie generowane jest przez sondę, a przy mniejszej ilości następuje efekt odwrotny, czyli generowanie większego napięcia. Jego wartość waha się skokowo co 0,5V. Przy 0,1 V określa się, iż mieszanka spalana jest uboga, a przy 0,9 V mieszanka jest bogata.
Wszelkie informacje zebrane przez Lambdę, wysyłane są za pomocą przewodu do modułu sterującego pracą silnika. Pomiar sygnału odbywa się z zawrotną prędkością 100 razy na sekundę. W zależności od uzyskanych wyników silnik koryguje skład mieszanki nawet do 300 korekt na minutę, wysyłanej do komory spalania taka ilość tlenu, która zapewni najlepszą jego pracę
Głównymi producentami sond Lambda są: KGK, Bosh, Denso oraz Delphi.