Sprzęgło samochodowe jest to element mechaniczny którego zadaniem jest połączenie wału napędzającego(czynnego) i napędzanego(biernego) w celu przekazania momentu obrotowego silnika samochodu. Innymi zadaniami sprzęgła jest tłumienie chwilowych przeciążeń przenoszonych z silnika na skrzynie biegów powstałych w momencie nieumiejętnego odpuszczania pedału sprzęgła, ułatwienie szybkiej zmiany biegów oraz startu samochodu, ochrona układu napędowego.
Siła docisku tarczy może być wzmocniona przez zastosowanie dodatkowych ciężarków umieszczonych na obwodzie tarczy, które powodują wzrost siły odśrodkowej. Tarcza zachowuje się wtedy jak żyroskop, który uniemożliwia przechył i drgania tarczy. Sprzęgło to nazywane jest sprzęgłem półodśrodkowym. Inną i podobną odmianą sprzęgła jest sprzęgło odśrodkowe, które zastosowane jest w automatycznych skrzyniach biegów. Tarcza sprzęgła może być umieszczona w oleju (sprzęgło mokre) lub działać bez niego (sprzęgło suche). W przypadku sprzęgła mokrego jest to sprzęgło wielotarczowe.
Wyłączanie sprzęgła przy przełączaniu biegów ma na celu zmniejszenie uderzeń między kołami zębatymi skrzyni biegów i wyeliminowanie zgrzytów. Wyłączanie sprzęgła odbywa się przez naciśnięcie pedału znajdującego się pod lewą stopą kierowcy. Uzyskuje się wówczas rozłączenie silnika i skrzyni biegów; silnik nie napędza wtedy samochodu. Zwalniając nacisk na pedał włączamy sprzęgło i w ten sposób łączymy silnik ze skrzynią biegów.