Termostat
Termostat jest to jedna z części składowych układu chłodzenia samochodu. Niewiele osób pewnie zdaje sobie sprawę że część ta mimo swojego błahego wyglądu, jest jedną z najważniejszych w tym układzie. Za przykład można dać konsekwencje jakie wynikają w momencie jej uszkodzenia.
Termostat to stosunkowo proste urządzenie, stosuje się nie tylko w samochodach, ale również w żelazkach, pralkach, piecykach itp. Jest on zbudowany z mieszka wykonanego z cienkiej mosiężnej blaszki z zaworem grzybkowym. Niektóre odmiany termostatu stosowane w autach, zawierają również miedź, grafit oraz aluminium.
Jego zasada działania wygląda w ten sposób, iż w momencie gdy ciecz chłodząca (alkohol etylowy zmieszany z wodą) jest chłodna, termostat pozostaje zamknięty dzięki czemu możliwe jest jej opływanie kluczowych części silnika i z powrotem do termostatu. Taki obieg nazywany jest obiegiem krótkim. W momencie gdy ciecz ta zostanie nagrzana do temperatury powyżej 95’C, mieszek termostatu pod wpływem ciepła otwiera zawór, który powoduje dostanie się cieczy do chłodnicy. W niej obniża ona swoją temperaturę do ok. 20’C , w związku z czym termostat zostaje zamknięty.
W tym momencie większość osób powinna sobie uświadomić powagę jego znaczenia w układzie chłodniczym. Sprawność termostatu jest bardzo ważna i nie ma mowy tutaj o jakichkolwiek zacięciach czy nieszczelnościach. Termostat posiada bardzo mały otwór odpowietrzający, który musi być cały czas czysty i drożny, ponieważ powietrze może zakłócić jego sprawne działanie.
Jeżeli jesteśmy już przy działaniu termostatu, to warto zaznajomić się z rodzajami usterek jakie mogą go dosięgnąć. Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje usterek termostatu samochodowego. Uszkodzenie w pozycji zamkniętej i otwartej. Jak nietrudno się domyślić usterki związane pozycja termostatu. Usterka w pozycji otwartej polega na tym, że chłodzenie działa nieprzerwanie na całym obiegu, przez cały czas wykorzystując działanie chłodnicy. Z pozoru może nie wydawać się to problemem, lecz w momencie gdy temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska, wtedy silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej, która jest wymagana do prawidłowej pracy. Do tego dochodzi jeszcze słabe działa nie ogrzewania kabiny lub znacznie wzrasta zużycie paliwa.
Drugim rodzajem awarii termostatu jest jego stałe zamknięcie. Porównując go do wcześniejszego rodzaju usterki, ten jest znacznie bardziej niebezpieczny. Gdy termostat jest zamknięty, ciecz chłodząca znajdująca się w obiegu, nie ma możliwości przepłynięcia przez chłodnicę, a tym samym schłodzenia się. W konsekwencji tego płyn zaczyna gwałtownie się nagrzewać, nie mogąc schłodzić silnika. Jazda z tego typu uszkodzeniem nawet na niewielkim dystansie może doprowadzić do przegrzania się jednostki napędowej i jej trwałego uszkodzenia.