Tłok silnika to szczególnie ważny element silników spalinowych używanych nie tylko w motoryzacji, ale również przemyśle. Jego podstawowym zadaniem jest odbieranie energii mechanicznej powstałej w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Jednak nie jest to jego ostatnie zadanie. Jest on również odpowiedzialny za uszczelnienie cylindra za pomocą pierścieni oraz przekazanie nacisku gazów na kolejną część mechanizmu korbowego, czyli wału korbowego.
Denko tłoka posiada różne kształty, w zależności od silnika w jakim się znajduje. Najczęściej można spotkać denko płaskie, wypukłe i kształtowane. Wypukłe denko cechuje się większą sztywnością niżeli pozostałe typy. Stosowane jest w silnikach z komorami spalania o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Tłoki które posiadają w swoim denku wycięcia różnego kształtu, zabezpieczają go przed uderzeniem w zawór i ukierunkowują przepływ gazów. Denko tłoka jest najbardziej narażone na nagrzanie się, dlatego w jego konstrukcji zastosowane pierścienie. Dzięki nim sam tłok nie musi stykać się z gładzią cylindra, ułatwiając tym samym odpływ ciepła.
Część pierścieniowa jak już wspominałem ma ułatwić przepływ ciepła z komory spalania. W silnikach dwusuwowych ilość tłoków plasuję się zazwyczaj w granicach od 1 do 4. Pierwszy z nich, patrząc od góry, jest odpowiedzialny za uszczelnienie tłoka w komorze. Drugi pierścień to tak zwany pierścień zbierający i jak sama nazwa mówi, zbiera on paliwo które tłok później wypycha w dół cylindra, a następnie wyprowadza je karterami do górnej części cylindra. Im więcej pierścieni na tłoku tym większe sprężanie w komorze spalania. Każdy pierścień oprócz tego na samym dole to pierścień uszczelniający.
Ostatnią częścią tłoka jest piasta. Jej zadaniem jest osadzenie sworznia tłokowego. Oś piasty została stworzona w taki sposób, by uzyskać równomierny nacisk na powierzchni nośnej. Piasta znajduje się zazwyczaj w środku ciężkości tłoka, gdyż pozwala to na zmniejszenie zużycia tłoka i hałasu jaki wydobywa.