Wał korbowy
Wał korbowy to jeden z newralgicznych elementów silnika spalinowego dzięki któremu możliwe jest przekształcenie energii kinetycznej i ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków poruszanych przez zachodzące w cylindrze wybuchy, na energię kinetyczną i ruch obrotowy wału korbowego. Wał tan napędza koła pojazdu poprzez połączenie ze skrzynią, wałem korbowym, osią kół i na końcu – kołami pojazdu.
Wszystko to dzięki specjalnej budowie wału korbowego. Składa się on z czopów głównych, które wyznaczają oś obrotu, czopy korbowe, na których osadzone są korbowody, oraz połączenie obu czopów przez ramiona. Wszystkie te elementy składowe tworzą wał korbowy. Liczba czopów zależna jest od liczby cylindrów. Wyjątkiem są widlaste silniki, w których liczba czopów jest dwukrotnie mniejsza niż liczba cylindrów, gdyż na jednym czopie osadzone są dwa korbowody.
Korbowody różnią się od siebie kształtem, długością i liczbą czopów głównych i korbowych. Materiały z którego wykonany jest korbowód, muszą być bardzo wytrzymałe i zarazem lekkie, a to dlatego iż siły działające na niego (skręcające, zginające, rozciągające, ściskające) są bardzo mocne. Dlatego wał korbowy wykonany jest ze stali niestopowej, którą poddaje się specjalistycznej obróbce chemicznej i termicznej.
Wały korbowe z zależności od wieku konstrukcji wyposażone są w łożyskowane wały korbowe co cylinder lub co drugi cylinder – w starszych konstrukcjach. Na jednym z końców wału korbowego montowane jest koło zamachowe, przekazujące za pomocą sprzęgła, napęd na koła samochodu. Drugi koniec wału wyposażony jest w koło odpowiedzialne za napęd rozrządu, alternatora, sprężarki lub pompy wspomagania.
By wał mógł obracać się swobodnie przez cały okres jego korzystania, smarowany jest ciśnieniowo w każdym ruchomym miejscu, poprzez specjalne otwory w łożyskach. Stopa korbowa połączona jest z czopem korbowym za pomocą łożyska ślizgowego z dwóch półpanewek, zapewniając jeszcze lepszą prace wału.