Wał korbowy to jeden z newralgicznych elementów silnika spalinowego dzięki któremu możliwe jest przekształcenie energii kinetycznej i ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków poruszanych przez zachodzące w cylindrze wybuchy, na energię kinetyczną i ruch obrotowy wału korbowego. Wał tan napędza koła pojazdu poprzez połączenie ze skrzynią, wałem korbowym, osią kół i na końcu – kołami pojazdu.
Korbowody różnią się od siebie kształtem, długością i liczbą czopów głównych i korbowych. Materiały z którego wykonany jest korbowód, muszą być bardzo wytrzymałe i zarazem lekkie, a to dlatego iż siły działające na niego (skręcające, zginające, rozciągające, ściskające) są bardzo mocne. Dlatego wał korbowy wykonany jest ze stali niestopowej, którą poddaje się specjalistycznej obróbce chemicznej i termicznej.
Wały korbowe z zależności od wieku konstrukcji wyposażone są w łożyskowane wały korbowe co cylinder lub co drugi cylinder – w starszych konstrukcjach. Na jednym z końców wału korbowego montowane jest koło zamachowe, przekazujące za pomocą sprzęgła, napęd na koła samochodu. Drugi koniec wału wyposażony jest w koło odpowiedzialne za napęd rozrządu, alternatora, sprężarki lub pompy wspomagania.
By wał mógł obracać się swobodnie przez cały okres jego korzystania, smarowany jest ciśnieniowo w każdym ruchomym miejscu, poprzez specjalne otwory w łożyskach. Stopa korbowa połączona jest z czopem korbowym za pomocą łożyska ślizgowego z dwóch półpanewek, zapewniając jeszcze lepszą prace wału.