Co właściwie powoduje wymianę oleju? Otóż w trakcie użytkowania samochodu we wspomnianym oleju mogą zbierać się drobne zanieczyszczenia oraz opiłki metalu, dlatego konieczna jest okresowa wymiana tego środka smarnego.
W niektórych samochodach producent w ogóle nie przewidział konieczności wymiany oleju skrzyni biegów, jednak w każdym samochodzie należy przynajmniej okresowo sprawdzić jego poziom. Bardzo ważne jest, aby właściwie dobrać rodzaj oleju zgodnie z zaleceniami zapisanymi w instrukcji obsługi pojazdu.
Stary olej= wyższe koszty naprawy
W instrukcjach serwisowych znajdziemy informację, że olej w skrzyni biegów należy wymieniać wyłącznie w autach eksploatowanych w wyjątkowo trudnych warunkach: w taksówkach, karetkach oraz radiowozach. Rzekomo ma to służyć obniżeniu kosztów eksploatacji oraz wygodzie właścicieli aut. Czy rzeczywiście tak jest i przeciętny kierowca nie musi wymieniać oleju jeśli użytkuje samochód w normalnych, codziennych warunkach? W praktyce wygląda to tak, że pierwszy właściciel rzeczywiście może zaoszczędzić na tym, że będzie jeździł na oleju, którym napełniono przekładnię jeszcze w fabryce. Ale już kolejni prawdopodobnie dopłacą do interesu i to z nawiązką. Po prostu, po 100-150 tys. km skrzynia biegów będzie wymagała poważnej naprawy lub nawet wymiany, tyle że wtedy może się to wiązać z wydatkiem wyższym od wartości używanego auta. Jeżeli zaoszczędzimy na oleju to więcej wydamy na naprawę samochodu.
W zależności od zaleceń producenta samochodu wymiany oleju w skrzyni biegów dokonuje się co 40, 80 lub 100 tysięcy kilometrów.